5 Best Places to Visit in Cirebon

Count me in!
“Gw ikut!”

Feeling utterly overwhelmed after a busy week at work, I agreed to join the ladies from work for a weekend getaway to a nearby city of Cirebon in West Java.
Habis seminggu yang bener-bener bikin stress tingkat dewa di kantor, saya dengan senang hati mengiyakan ajakan untuk berweekend di Cirebon, Jawa Barat dengan teman-teman kantor.

It has been years since the last time I went on a weekend getaway. Last time was when I went to Krakatoa.
Kebetulan saya juga sudah lama banget nggak jalan-jalan keluar kota pas akhir minggu. Terakhir waktu ke Krakatau dengan teman-teman.

Cirebon Train Station

Destination: Cirebon. West Java
Tujuan: Cirebon. Jawa Barat

How to get there: We took the evening train from Gambir train station that left at 18:15 on Friday evening right after work. Lucky my office is not too far from the station. Having bought the tickets online, we only had to print the physical tickets at the station.
Bagaimana menuju kesana: Kami naik kereta dari stasiun Gambir yang berangkat jam 6:15 sore di hari Jumat. Karena kami sudah membeli tiket secara online sebelumnya jadi di Gambir kami hanya perlu mencetak tiket.

It took 3 hours to reach Cirebon.
Hanya butuh 3 jam untuk sampai ke Cirebon.

Where to stay: Cirebon offers plenty of hotels to choose from. From budget hotel to 4 stars hotel such as Grage Hotel. My advice would be if you plan to stay overnight in Cirebon then you want to book your hotel room in advance since Cirebon has become more popular as a weekend getaway destination. We got a nice big comfortable room at Grage Hotel for the first night. Unfortunately, because the hotel were fully booked, we had to move to a different hotel on Saturday. Grage Hotel was great, they are located within just a short walk away from Mang Dul’s famous “Nasi Jamblang” restaurant that opened until late.

Grage Hotel

Tempat Menginap: Cirebon sekarang sudah menawarkan banyak hotel yang bisa menjadi pilihan untuk menginap mulai dari hotel murah sampai hotel bintang 4 seperti Hotel Grage. Saran saya sebelum ke Cirebon kalau akan menginap sebaikanya booking hotel dari jauh-jauh hari karena sekarang Cirebon sudah jadi tujuan wisata akhir minggu yang laris manis. Kami dapat kamar yang bagus dan nyaman banget di Hotel Grage untuk malam pertama. Sayangnya karena hotelnya sudah penuh kami harus pindah ke hotel lain di hari kedua (hari Sabtu). Hotel Grage tempatnya ideal banget, bisa nyebrang dan jalan kaki ke restaurant Mang Dul yang terkenal banget dengan Nasi Jamblangnya. Warung Mang Dul juga bukanya sampai jam 2 subuh loh!

Our second hotel, Bentani was also great. Slightly smaller in size compare to Grage Hotel, but it was sufficient for us girls.
Hotel kedua yang kami tempati juga bagus. Walaupun hotelnya sudah cukup berumur tapi Bentani masih bagus dan terawat rapih.

5 Best Places to Visit in Cirebon

5 Best Places to Visit in Cirebon
5 Tempat Yang Wajib Dikunjungi di Cirebon:

  1. Keraton Kasepuhan (Cirebon Palace)

Keraton KasepuhanHere you can learn about the history of Cirebon’s palace and their fascinating philosophies. The palace was the first one built in 1529 and the biggest one. Surrounded by red bricks, the palace become one of the main must visits places in Cirebon. You can see antique heirlooms previously owned by the King around the palace.
Di sini kita bisa belajar mengenai sejarah kekeratonan Cirebon dan filosifinya yang sangat luar biasa menarik. Keraton Kasepuhan dibangun tahun 1529 dan adalah keraton terbesar di Cirebon. Keraton yang dikelilingi dengan pagar bata berwarna merah ini sudah jadi salah satu tempat yang wajib dikunjungi di Cirebon. Kamu juga bisa loh melihat koleksi barang-barang antik milik keluarga kerajaan.

Singa Barong Carriage

Singa Barong Carriage

The most interesting piece was definitely the Singa Barong Carriage which was made in 1545. Not only it was the most intricate carriage I have ever seen, we were truly fascinated by the symbolism of each part of the carriage. Not only they are functionally built – impressive for the era! – but because it represents great philosophies. Very advanced for that era I should say. In a country that still face significant riots in several places over differences (religious and cultural), listening to the guide explaining how unity represented by the carriage was truly amazing.
Yang paling menarik adalah kereta Singa Barong yang dibuat di tahun 1545. Bukan hanya karena design kereta yang luar biasa dan termasuk modern untuk jaman itu, setiap bagian kereta ini juga ternyata punya makna tersendiri yang berbeda-beda. Filosofi yang terkandung juga bikin kita terkagum-kagum dan salut. Di Negara yang saat ini masih suka rusuh soal urusan perbedaan, Keraton Kasepuhan justru penuh dengan makna kebersamaan yang luar-biasa.

Entrance Ticket:
Harga tiket masuk:

Indonesian Citizen: IDR 20,000
Indonesian Student: IDR 15,000Non-Indonesian Citizen: IDR 70,000 (USD 5)
Non-Indonesian Student: IDR 40,000 (USD 2.8)

Tips: Get a guide to explain to you the wonderful histories behind the palace. You will not regret it. For a mere IDR 50,000 you will gain so much knowledge and understanding. Trust me! Also, bring your own water it is very hot there so stay hydrated.
Tips: Untuk tau lebih jauh tentang sejarah Keraton Kasepuhan sebaiknya bayar guide. Harganya murah kok hanya IDR 50,000. Oh ya, karena cuacanya yang panas banget, sebaiknya bawa air minum yah supaya nggak dehidrasi.

Inside the Palace

One of the doors at the palace

  1. Taman Sari Gua Sunyaragi (Sunyaragi Cave)

Sunyaragi Cave

This place looks like something out of a movie set. I kid you not! Well known for being a meditation place for the families of the old kingdom, the name of the place loosely translated means ‘quiet soul’. Said to be originally built around a lake – now the lake has dried out and leaving this unique place stood out eerily in the area.
Tempat ini tuh mirip kayak yang di filem-filem gitu. Asli, keren pokoknya! Tempat ini dulu dipakai keluarga Keraton untuk bermeditasi dan menyendiri. Arti Sunyaragi sendiri itu sepi raga jadi cocok ya untuk meditasi. Dulunya tempat ini dibangun di sekitar danau yang sayangnya sudah mengering sekarang.

Ancient Elephant Statue

An intricate labyrinth filled the area. There are parts that look like rooms, there are windows, altars…you would wonder how the kingdom’s family used the place at their time.
Di Gua Sunyaragi banyak banget labirin-labirin yang bisa bikin bingung dan berliku-liku. Ada ruangan-ruangan yang mirip kamar, ada jendela juga altar yang bikin kita jadi penasaran gimana keluarga keraton dulu tinggal di sana.

Entrance Ticket: IDR 10,000
Harga tiket masuk: IDR 10,000

Sunyaragi Cave

Tips: Get a guide too! You will not regret it. Wear a hat and carry some water since the heat can be quite hard.
Tips: Bayar guide aja murah kok! Pasti nggak bakalan nyesel karena jadi dapet sejarahnya. Pake topi dan bawa air putih juga penting karena cuacanya panas banget.

Sunyaragi Cave

  1. Linggarjati Museum

There is something so lovely about this old Dutch-style villa located on the foothills of Ceremai Mountain. Rich with an important history, the villa held a very important role between the Indonesian government and the Dutch government for the sovereignty transfer from the Dutch to Indonesia in 1946.
Villa tua bergaya Belanda ini kaya sejarah banget dan tempatnya tuh nyaman banget. Dekat gunung Ceremai jadi cuacanya juga adem. Villa ini punya sejarah penting karena di sanalah pemerintah Belanda akhirnya mengakui kemerdekaan Indonesia di tahun 1946.

Linggarjati Museum

The villa has a beautiful view and garden surrounding it and the insides are kept as original as possible to retain the histories. Old black and white photos and relevant documents are showcased on the walls.
Villa ini punya taman yang asri banget dan banyak pohon. Interior dalamnya juga diabadikan dan dibiarkan seperti aslinya. Banyak foto hitam-putih yang menggambarkan suasana di villa tersebut saat perundingan berlangsung.

The villa

Entrance Ticket: IDR 2,000
Tiket Masuk: IDR 2,000

Tips: your donations keep the villa running so please do leave some donations to preserve this important part of Indonesian history alive.
Tips: Musium ini sangat bergantung dari kemurahan hati donatur untuk menjaga kelangsungannya jadi tidak ada salahnya kalau kita turut menyumbang yah.

Inside Lingkarjati Museum

  1. Pemandian Cibulan (Cibulan Bathing Place)

At a first glance this place located within Kuningan area – an hour drive from Cirebon – looks like any other swimming pool park type of area. But once you walked inside you will notice there is something indeed very different about the place.
Sekilas kolam pemandian yang masuk wilayah Kuningan ini kelihatannya seperti kolam-kolam biasa tapi waktu kita masuk ke dalam baru terasa ada sesuatu yang beda banget di kolam ini.

Pool

Folklore believes that the fish in a second pool just behind the big pool are magical creatures. The locals believe that the fishes (Cyprinus Carpico fish) are the spirit of Padjajaran Kingdom’s soldiers who were cursed by the King (Prabu Siliwangi) for being rebellious against the kingdom.
Menurut kepercayaan rakyat setempat, ikan-ikan yang ada di kolam sebelah belakang adalah ikan Dewa. Ikan-ikan itu dianggap adalah wujud prajurit Kerajaan Padjajaran yang dikutuk oleh Prabu Siliwangi karena membangkang.

The Fishes

If you want, you can also take a look at the 7 sacred wells located within the same proximity as the bathing place. Believe it or not, people are actually lining up to get into this wells to drink the water and bathed in the last well (well No.7). Within each wells, you are required to make small donations which to me seem a little too pushy but we did it anyway because they allowed us to take photos. I tailed this elderly lady to several wells and she allowed me to photograph her. At the end of the 7 sacred wells round the guys there will push a small bottle of water to you – again I think it was a bit too pushy – which again, you must pay for. They will then took the water to the caretaker of the sacred wells. He is sitting and praying over the water inside a small room as seen in the photo below. You will then asked to pay the man a small fee for praying for the water.
Di dalam pemandian ini juga ada tempat yang cukup mistis menurut saya karena dianggap sakral oleh rakyat setempat. Namanya 7 Sumur Keramat. Pengunjungnya cukup ramai. Di masing-masing sumur banyak pengunjung yang antri untuk cuci muka, kumur-kumur bahkan minum air yang terlihat sangat jernih itu. Di sumur ke 7 pengunjung bisa nyebur dan mandi. Sayangnya kami merasa para penjaga di situ agak sedikit memaksa dan memberlakukan kotak sumbangan sukarela disetiap sumur. Berhubung saya dibolehin foto-foto di situ ya kami pun bayar. Setelah selesai dari sumur ke 7, kami disodori jerigen kecil berisi air dari semua sumur yang again, harus dibayar dan didoakan oleh kuncen. Kuncennya sendiri juga harus dikasih bayaran sukarela.

Entrace to 7 Sacred Well

Entrance Ticket: IDR 8,750
Harga tiket masuk: IDR 8,750

List of the 7 Well

Tips: Be respectful of the local traditions and beliefs no matter what you believe.
Tips: Walaupun tidak percaya dengan 7 sumur ajaib tapi sebaiknya kita tetap sopan dan menghargai kebudayaan penduduk setempat.

Praying over the well

Sacred Well

  1. Kampung Batik Trusmi (Batik Village Trusmi)

For you batik lovers you can totally enjoy the shopping experience around this area. They have abundant options of beautiful batik from the really expensive ones to the affordable ones. Don’t forget to get some beautiful souvenirs from Batik Trusmi too.
Untuk pencinta batik, Cirebon bisa jadi surga untuk ngeborong loh. Toko ini gede banget di dalam wilayah ini sepanjang jalan penuh dengan toko-toko batik. Pilihannya juga banyak banget mulai dari yang mahal sampai dari yang murah. Pas lah buat beli oleh-oleh.

Batik Store

You can also see the ladies doing the traditional Batik painting during the day.
Kita juga bisa ngelihat ibu-ibu pembatik seperti di foto ini loh.

Traditional Batik Painting

Lastly, don’t forget to try the traditional dishes which deserves a whole post of its own!
Jangan lupa wisata kulinernya yah! Makanan Cirebon asli enak-enak.

Have you ever been to Cirebon before? What’s your favorite place to visit? Do you travel with your girlfriends?
Sudah pernah ke Cirebon belum? Ada info tempat lainnya yang wajib dikunjungi di Cirebon? Ada cerita seru jalan-jalan dengan teman-teman cewek?

Comments

comments

If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future blog posts deliver straight to your inbox. Don’t forget to Vote for me at Top Mommy Blogs Komentar dengan Bahasa Indonesia juga boleh loh jangan malu-malu ya.

8 Comments on 5 Best Places to Visit in Cirebon

  1. Jenn @ EngineerMommy
    December 3, 2015 at 9:11 pm (1 year ago)

    This sounds like a fabulous place to visit! There are so many things to see and do. I would love to travel more!

    Reply
  2. Miranda (Myrabev)
    December 4, 2015 at 4:25 am (1 year ago)

    I have never been or even heard of Cirebon but thanks for the introduction. My travel bucketlist is growing everyday, Thanks for sharing.
    Miranda (Myrabev) recently posted..What I want for Christmas My Profile

    Reply
  3. alexandria
    December 4, 2015 at 8:24 am (1 year ago)

    Your pictures are so nice. Everything looks so nice. I would love a weekend getaway with a friend or my sisters, but ya right…. I don’t even get a night out. Lol.

    Reply
  4. Miles L.
    December 4, 2015 at 2:48 pm (1 year ago)

    When I look at your first photo, I thought it’s just an ordinary place. But all the other photos are truly wonderful. I hope to visit this place someday.

    Reply
  5. Noe
    December 21, 2015 at 2:07 pm (1 year ago)

    Penasaran bgt deh sama Sunyaragi itu. Hmm… Smoga Tuhan ijinin aku bs ke Cirebon. Aamiin
    Noe recently posted..Selamat Beristirahat Acer E3My Profile

    Reply
  6. Ayuphita
    April 22, 2017 at 6:47 pm (1 month ago)

    Thank you utk informasi seputar Cirebon..jadi pengen kesana:)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






CommentLuv badge